Dag 11: Thouars - Partenhay 66km

Het was warm, zweterig weer vandaag. De lucht voelde als een droogkast aan. Vertrokken vanuit Thouars van waaruit de fietsroute ons zeer snel naar de oude stad bracht. Het gedeelte wat we gisterenavond niet zagen bevat een mooi kasteel op de hoogte. Gelukkig dat we dat niet misten. Het hotel, dat zeer goed was, sluit over 3 maanden. Pensioen. Na jaren wachten en onderhandelen wil niemand het Hotel de la Gare overnemen. Jammer. En er zijn al zoveel detailhandelaars weggezogen door een groot shoppingcentrum in de buurt.

We rijden verder stroomopwaarts langs de Thouet. Enkele ingeslapen dorpen met mooie kerken. In Airvault worden we net voor de afdaling tegengehouden door 2 alternatievelingen die ons de andere weg opsturen. De route is geblokkeerd door de opbouw van een festival van wereldmuziek. Het dorp wordt ingepalmd door dreadlocks, pofbroeken, oude campers en blote voeten. De enige bakker in het dorp die open is doet goede zaken. Dandwich, drank en dessert van de dag 6,50€. We verorberen het met plezier onder de overkapping van de markthal.

Verschillende malen ontmoeten we hetzelfde Franse koppel en ook twee ouders met hun 10-jarige kinderen. Ma en pa sleuren de bagage mee op een fietskarretje en zwoegen zich telkens de heuvel op en neer. Inderdaad, het landschap is als een rollercoaster, op en neer.

Bezweet komen we in Gourgé aan. Middelgroot dorp, geen bar, geen resto wel een klein winkeltje waar we 2 Orangina's buit maken. Voor de rest, doodsstil in dit dorp. Het oudere Engelse koppel op de bank naast ons bekijkt de doodsheid van het gebeuren evel gelaten aan.

Ons einddoel voor vandaag Parthenay. Een zeer mooie levendige stad met stadspoorten en een kasteel heeft enkele b,&b's en een camping. Maar....er is een groot festival aan de gang en alles is volboekt. Ik bel alle gekende telefoonnummers, maar nergens succes. We rijden, na inkopen te hebben gedaan, dan maar verder richting Niort. We vragen her en der of we onze tent ergens mogen opzetten, maar het lukt niet. Tot we uiteindelijk in La Chauvinière, de oprit oprijden van een huis met een grote lap grond errond. Voor Augustin, de eigenaar, is dat allemaal geen probleem. Groot genoeg, zoek maar een plek uit. En zo staan we hier, te velde, tussen zijn pruimenbomen. Goddelijke voorzienigheid zeker.