Dag 2: Kaiseraugst - Waldshut - vandaag 60 km/ totaal gereden: 143 km

Gisteravond zagen we de bliksemschichten boven de westelijke heuvels. Het zorgde voor avondlijk vuurwerk. Voor de rest viel er geen druppel regen uit de hemel. Enkel rond 23u werden de bomen en de tenten gegeseld door enkele minuten sterke wind. En dat was het dan.

Deze morgen al om 7 uur uit de tent. Gelukkig verkochten ze in de campingbar croissants en lekkere koffie. De ideale manier om de dag te starten. Ontbijt op ons dekentje aan de rand van het water.

Rond 9u30 zaten we op de fiets. Deze voormiddag blijven we aan de Zwitserse kant. Eerst een bezoekje aan Rheinfelden. De Duitse kant ziet er typisch Duits uit met zijn nette pleinen, winkelstraten en Tchibokoffie. Het stadje wordt met de Zwitserse kant verbonden door een mooie bogenbrug. Hier bevindt zich de meer historische stad.

Over een grindweg trekken we verder richting Stein. Onderweg komen we voorbij twee houten zoutboortorens. De onverharde weg voert ons vlak langs de oevers. Zeer mooi met enkele, lichte klimmetjes.

Stein is heel mooi en de twee oevers worden met mekaar verbonden door een 130 jaar oude, overdekte houten brug. Het is er druk.

In het Duitse gedeelte nemen we ons middagmaal. We hebben het afgeleerd om in Zwitserland te eten wegens te duur.  Daarna blijven we aan de Duitse kant. Zo komen we door nog een bijzonder mooi stadje Laufenburg. De oude kasseistraten kronkelen omhoog naar de hoog gelegen kerk. We komen er net te laat voor het aperitief.

De temperatuur is met 33 graden draaglijker dan gisteren en de wind hebben we in de rug.

Bij het buitenrijden van Laufenburg slaan we nieuwe proviand in bij de Lidl net voor de grens op grondgebied Duitsland. Wat een gewriemel. Barstensvolle winkelkarren worden hier buitengereden en in Zwitserse auto's geladen. De sterkte van de Zwitserse franc legt deze Lidl geen windeieren.

Nu is het nog 10 kilometer verder over perfecte asfaltwegen tot in Waldshut. Daar vinden we onze camping Am Rhein. En weer kunnen we zwemmen in de rivier. Heerlijk om de dag zo te eindigen.