Dag 6: Lustenau - Triesen (FL)- vandaag 61 km - totaal gereden 394 km

We lieten ons deze morgen even verwennen. Slapen tot half negen en dan uitgebreid ontbijt. Lang geleden dat we nog eens ontbeten op een stoel en aan een tafel.

De eerste kilometer moesten we vaak halt houden om de kaart te bestuderen en de weg te vragen. We verlieten gisteren even de route 2 om een slaapplaats te zoeken. Nu vinden we enkel wegwijzers naar route 6. Na enkele keren verkeerd rijden geraken we toch op het goede pad. Vanuit Lustenau rijden we richting Altstatten. We komen voorbij de fruitsappenfabriek van Rauch, bekend van bij de Aldi. We zitten al enkele dagen in een fruit- en groentenstreek. Op onze checklist staan al appelen, peren, pruimen, venkel, bonen, kiwi's, courgettes, pompoenen, ... noem maar op.

Perfecte asfaltwegen voeren ons door dit landbouwgebied. Steeds dichter komen de 2000 meter hoge toppen. Toch blijft onze weg, enkele klimmetjes niet te na gesproken, relatief vlak. De temperatuur zit weer boven de 30 graden. Een halve liter alcoholvrije Apfelwein kan dan wonderen doen.

In Buchs steken we de Rijn nogmaals over en zo komen we in het 5de land op onze reis: Liechtenstein. Het vijfde kleinste land ter wereld met slechts 30.000 inwoners. Bekend als belastingparadijs. We bezoeken Vaduz, de hoofdstad. Bezoeken is veel gezegd. Buiten het centrale plein en een Hoofdstraat met een kunstmuseum is er weinig te zien. Het kasteel van vorst Hans Adam II ligt net iets te hoog op de berg om er heen te fietsen. Vaduz lijkt wel overvallen door chinezen die op 12 dagen 5 landen bezoeken. De lokale ijsboer vraagt 4 CHF voor één bolletje ijs. Dan maar een cornetto.

Onze camping ligt enkele kilometers verder in Triesen. Het is er prachtig aangelegd en Liechtensteins net. Zo'n proper sanitair hebben we op weinig campings gezien. Het zicht op de bergen en de ondergaande zon krijgen we er gratis bij.

Morgen krijgen we voor het eerst twee kilometer klimwerk voor de kiezen. Hopelijk houdt de ketting van Oliviers fiets het uit.