Maart 2014: Wim laat zijn fiets thuis... en stapt samen met 6 vrienden 200 km tot Compostela

Eens je de smaak en de sfeer van de Camino geproefd hebt blijft er altijd wat hangen in je hersenen.  Hoe moeilijk je het ook gehad hebt op eerdere camino’s, altijd verlang je weer terug naar de lange weg tussen hier en Santiago de Compostela. Het moge een mirakel genoemd worden dat ik nog zo lang kon wachten om opnieuw de wonderbaarlijke sfeer te gaan opsnuiven.  Einde 2013 begon het toch ietwat te veel te jeuken. Wat een geluk om toffe collega’s te hebben. Enkele maanden geleden lanceerde ik deze oproep via mail aan enkele goede collega’s binnen Partena: 
“Beste collega’s-Stappers,

Ik heb een droom en die wil ik wel met jullie delen.
Akkoord, ik beloof dat ik volgend jaar de Oxfam Trailwalker meestap, erewoord, maar… ik wil van de gelegenheid gebruik maken om training, plezier en voldoening te bundelen in één avontuur.
Daarom dacht ik er aan om volgend jaar, ergens in mei of juni, de laatste 100 à 150 kilometer van de Camino de Santiago af te leggen. Het is een ideale manier om prachtige landschappen, cultuur, sport en avontuur te koppelen aan team spirit en doorzettingsvermogen. En hoe kun je beter je verwezenlijking vieren dan door aan te komen in de koningin der pelgrimsroutes: Santiago de Compostela. Zoiets is haalbaar met maximaal 4 collega’s-wandelaars.
Het blijft een “back to basics-adventure”, met andere woorden, voornamelijk stappen, slaapzak meedragen, refugio’s zoeken, zelf zorgen voor eten en drinken, geaccidenteerd reliëf (het is een bergachtig gebied), warmte of regen. Maar bovenal genieten van de natuur, het landschap, cultuurhistorisch patrimonium.
Ik wil deze ervaring graag delen met mensen die openstaan voor deze combinatie van doorzetten, leven met wat we kunnen vinden aan slaapplekken, eten en drinken en die niet bang zijn van gewoon basiscomfort. Vandaar dat ik dacht aan jullie J

Wie samen met mij dit avontuur wil organiseren en vooral er aan deelnemen, je weet me wonen.
Wim”

Wat vermag zo’n roep in de duisternis? Positieve reacties! Binnen enkele dagen waren we met 7 avonturiers al aan het praten en overleggen.  Finaal kozen we ervoor om vanuit Villafranca del Bierzo te vertrekken.  Een datum werd vastgepind: 7 maart 2014.  Die dag vliegen we vanuit Brussels South, zeg dus gewoon Charleroi Airport, naar Madrid.  Van daaruit gaat het dan met een huurwagen naar Ponferrada.  
De credencials zijn in ons bezit, de rugzakken zijn gevuld, de schoenen zijn goed ingelopen. We zijn er klaar voor.
Wat we zullen meemaken zullen jullie hier de komende dagen ontdekken…. Hou ons in de gaten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Antwerpen naar de Waddenzee: dag 14

Verkenning van het Gardameer, dag 10

Nieuwe fietsen... Batavus Apache Supreme