Ik weet het, het getuigt van weinig doorzettingsvermogen na mijn eerdere opmerkingen over GPS'en, maar ik ben bezweken. Ik zag me zelf niet meer met een stapel landkaarten regen en wind trotseren, dus ik trok naar de Avventura winkel in Gent. Na een halfuurtje uitleg stapte ik er buiten met een Dakota 20 van Garmin.

Aankopen is één ding, er mee beginnen werken, dat is wel andere koek. Dit is dus niet vergelijkbaar met zo'n gps die je in de auto gebruik. U kent het wel: uitpakken, aanzetten, bestemming invoeren en weg zijn we... Hier niet dus. In zo'n draagbare gps zit initieel geen kaart. Dus heb ik me enkele avonden ledig gehouden met het zoeken naar goed kaartenmateriaal voor fietsers. En.... hoe ongelofelijk het ook klinkt, veel van dergelijke kaarten zijn gratis en legaal te downloaden. Ook hier vind je heel veel Open Source materiaal.
Enkele website die ik raadpleegde:
http://garmin.openstreetmap.nl/
http://www.velomap.org/
http://www.lumaj.be/index.php/nl/gps-info/540-open-source-kaartmateriaal-voor-je-gps
Het resultaat: ik heb nu een draagbaar gps-toestel met zeer gedetailleerd kaartmateriaal voor gans Europa, inclusief Groot-Brittanië en Slovenië.
Het vraagt wel enige oefening om het toestel op een vlotte en alerte manier te kunnen gebruiken, maar ik begin mijn draai te vinden in de vele mogelijkheden die het apparaat biedt.

Voor onze London-fietstocht baseerde ik me op de interactieve routeplanner van:
http://www.cyclestreets.net/

Het liet me toe om voor elk traject de snelste, rustigste of evenwichtigste route te vinden.  Ik ondervond wel dat de rustigste route vaak ook een aanzienlijk percentage "wandelen" bevat.  Dit lijkt me niet zo aangewezen, vandaar dat ik uiteindelijk voor de evenwichtigste oplossing koos.

Dag 1 vertrekken we met de boot vanuit Calais naar Dover.  Vanuit Dover trekken we naar Tonge, tussen Faversham en Sittingbourne. 
Dag 2: van Tonge naar Greenwich nabij London
Dag 3 en 4: Londen
Dag 5: van London naar Royal Tunbridge Wells
Dag 6: van Royal Tunbridge Wells naar Bulltown (nabij Ashford)
Dag 7: Bulltown
Dag 8: van Bulltown naar terug naar Dover.

Hopelijk krijgen we nu geen "beestenweer".

Ondertussen heb ik mijn nieuwe favoriete fietsenboer gevonden: Janssen in Sint-Kruis (Brugge).
Jos janssen & zoon Moerkerkse steenweg , 264-2 te 8310 Sint-kruis ( mail@janssen2wielers.be).

Het is een kwestie van met goed materiaal op stap te gaan en we willen deze keer geen risico's meer nemen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Antwerpen naar de Waddenzee: dag 14

Nieuwe fietsen... Batavus Apache Supreme

Verkenning van het Gardameer, dag 10